Träna språk genom att se på kortfilmer

”Underbart är kort.”

Här kan du som vill träna din tyska via ur.se hitta tyska kortfilmer:  http://www.ur.se/Produkter/153427-Kortfilmsklubben.

Men kortfilmerna är inte bara på tyska, utan här kan du hitta Kortfilmsklubben

engelska:  http://urplay.se/165563

spanska:  http://urplay.se/165999

tyska:  http://urplay.se/167150 och

franska:  http://urplay.se/167378

Dessutom kan man ju utifrån alla filmerna titta på bildspråket och på hur man kan förstärka sitt berättande genom filmmusiken!

Filmerna är inte skapade i undervisningssyfte, utan det är kortfilmer som är hämtade från olika kortfilmsfestivaler etc. Det gör att de inte känns tillrätta lagda, vilket är positivt, men det innebär också att filmerna tar upp allt mellan himmel och jord och att sex och droger finns också representerade (bara så att du är beredd). Innehållsmässigt liknar kanske filmerna sådana filmer som ni är vana vid att se på er fritid, men vad det gäller formen tror jag att många av er tycker att det känns nytt och lite annorlunda.

Jag tittade bland annat på denna 12 minuter långa film tillsammans med min 13-årige son och vi tyckte båda den var jättebra:  http://www.ur.se/Produkter/161349-Kortfilmsklubben-Hold-on?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bmoderna+spr%C3%A5k&language=engelska. Filmen är på såväl engelska som franska och spanska och den är textad på svenska. Så här beskrivs den på ur.se:

Max sitter och väntar i Brooklyn Bridge Park i New York. Plötsligt hörs barnskratt från en papperskorg. Det visar sig vara ringsignalen till en mobiltelefon. I andra änden finns ännu en Max. Och han vill inte leva längre. En film om kärlek, självmord och väntan.”

I detta ungefär entimmeslånga ur-program kan du få tips på hur man kan använda kortfilmer i undervisningen:

http://www.ur.se/Produkter/164556-Kortfilmsklubben-presenterar?q=kortfilmsklubben

Så här beskrivs programmet av ur.se:

Fokus på kortfilm. Hur gör man kortfilm och hur skriver man filmmusik? Vilka kortfilmer är bäst och varför? Filmentusiaster från gymnasiet visar kortfilmsfavoriter och berättar om varför de valt just dessa, filmmakaren Hanna Andersson visar en av sina filmer, musikern Jean-Paul Wall spelar musik ur filmen ”Flykten” och berättar om hur han skapar filmmusik och Åsa Hemborg berättar om hur kortfilmer kan användas i undervisningen. I slutet av programmet visas kortfilmen Buen Viaje. Programledare: Roger Wilson.

Comments are closed.