Marknadsföring

Marknadsför en produkt eller tjänst på ett sätt som passar för en viss målgrupp.

A) Börja med att besvara följande fem frågor! Tänk på de fyra P:na (konkurrensmedel): Produkt, Pris, Plats och Påverkan (och Personalen). Skriv också en kort kommentar om hur du har resonerat.

  1. Vilken målgrupp?
  2. Vilken kanal? (säljbrev, annons, reklamblad …)
  3. Vilket innehåll?
  4. Hur ska det formuleras (så att det övertygar och säljer)?
  5. Titta på hur andra företag marknadsför sina varor/tjänster! Vilka sätt tycker du är effektiva och hur kan du lära dig av dem? Ge minst ett exempel på någon marknadsföring som du tycker är smart och som du tagit intryck av!
B) Nu ska ni skriva själva materialet. Tänk på att den ska övertyga köparen om att han eller hon behöver/vinner på att köpa din vara eller tjänst! Om det ska bli ett reklamblad med bilder så ska ni göra det (tänk dock på upphovsrätten: ta bilderna själv eller använd creative commons), om det ska bli ett säljbrev så skriver ni det, är det en radioreklam så spelar ni in den (eller lämnar in ert manus med vad ni skulle använt för pauser och betoningar och vilken eventuell musik ni skulle haft) och är det en annons så skriver ni den.Ni ska också skriva varför ni gjort som ni gjort. Till exempel: Vad kallar ni mottagaren (käre, bäste, du, Ni …?) och varför? Hur långt skriver ni och varför? Vilka värdeladdade ord använder ni och varför? Vilka argument har ni med och varför? etc.Lämna in genom att lägga er text som en kommentar till detta inlägg eller, om ni hellre vill det, lämna in genom att skicka en bifogad fil till mig  cwn at utb.simrishamn.se

Ni får gärna jobba i grupper (dock högst tre per grupp).
Redovisa skriftligt genom att skriva en kommentar till detta inlägg och muntligt genom att visa och berätta för hela gruppen.

8 Responses to “Marknadsföring”

  1.   Emely & Josefine
    april 10th, 2012 | 09:21       

    Vi har valt tjänsten målare. Vi målar inne i fastigheten men även utanpå. Vi riktar oss till personer som inte har tid eller kan måla sitt hus/lägenhet. Vi hjälper även till att måla hus som t.ex. skall säljas. Målgruppen är mest riktad till barnfamiljer som inte har tid att måla. Vi riktar oss även till äldre personer som inte kan måla. Alltså till personer som är över 30år.

    Vi marknadsför genom att dela ut brev i brevlådor som vi själv har designat. Vi sätter även ut lappar på staden. Annonserna är väldigt färgglada för att väcka mycket uppmärksamhet. Vi andvänder oss även av annons i lokaltidningen. Detta gör vi för att folk skall kunna se oss och för att vi skall få kunder. Våra anställda är väldigt duktiga på den personliga försäljningen och lockar därför nya kunder.

    Vårt företag riktar sig endast till målning. Detta kan vara allt ifrån att måla ett hus till att måla ett staket. Allt ni vill ha målat fixar vi!

    För att övertyga kunderna att vårt företag är bra gör vi genom att sköta arbetet väldigt väl så att vi får gott rykte. Vi har även bra service och vi har lätt för att ta folk. Alla anställda har bra utbildning och är kunniga. Den bästa marknadsföringen sprids genom våra kunder. De berättar för sina vänner och anhöriga vilket bra arbete vi har gjort och detta gör att fler personer vill anlita oss.

    Effektiv marknadsföring tycker vi är när man ser eller hör reklamen i media. Genom denna marknadsföring tycker vi att reklamen bevisar att företaget är seriöst och har bra ekonomi. Marknadsföring som det t.ex. står total utförsäljning på tycker vi är dåligt. Alla tror alltid att allt skall vara billigt och att det finns mycket av produkterna, så är det inte. I klädesbutiker finns det bara fåtal av produkter och dåligt med storlekar. Det är därför vi tycker att den sorts marknadsföring är dålig!

    •   cwasteson
      april 11th, 2012 | 01:17       

      Väl genomtänkt! Det här verkar lovande!

      Nästa steg är att ni ska skriva det där brevet som ska delas ut i brevlådorna. Ni ska också skriva lite om varför ni gjort som ni gjort (se uppgiften som står i veckoplaneringen för den här veckan). Ni får hela torsdagslektionen till det och visar resultatet på måndag morgon. Är det ok?

      Lycka till! 🙂

  2.   ebba, angelica, albina
    april 10th, 2012 | 09:26       

    1. Pensionärer
    2. Reklamblad
    3. Städhjälp
    4. Bilder!
    5. Sätta reklamblad på så många ställen som möjligt så att det synds, budskapet ska vara tydligt och det ska vara lätt att kontakta oss. Det är viktigt att det verkar seriöst!

    •   cwasteson
      april 11th, 2012 | 01:20       

      Jag tror att det kan vara smart att ha en så tydlig målgrupp och jag tror ni har en bra idé vad gäller att bilder kan vara viktiga i er marknadsföring.

      Nästa steg är att ni ska sätta ihop det där reklambladet med bilder och text och skriva hur ni tänkt när ni gjorde det. Ni får hela torsdagslektionen på er och kanske behöver ni ta lite bilder hemma (när ni städar eller pratar med en pensionär eller liknande?). Är det ok? 🙂

      Lycka till!

  3.   Sandra, Hannah, Annie
    april 11th, 2012 | 09:29       

    Trädgårds hjälp
    Målgruppen som vi riktar oss mot är folk som bor i hus och behöver hjälp med sin trädgård då tiden inte räcker till eller man kanske inte orkar. Därför riktar vi oss till 30+. Vi kan även vara till stor hjälp om ni ska sälja ert hus och vill ha en designad eller fräsch trädgård.

    Vi kommer använda oss av annonser i lokala tidningar där många ser det. Vi kommer även att sätta upp affischer i stan med fina bilder på där många kan se det. Flygblad i människors brevlådor kommer vi också att dela ut.

    Vi kommer att erbjuda våra kunder allt från klippa buskar och gräsmattor till att om designa hela din trädgård. Våra anställda är bra utbildade inom växt och design. Vi har goda leverantörer som levererar exklusiva produkter till ett bra pris. Vi kan även erbjuda er hjälp av våra två diplomerade trädgårdsarkitekter som kan tillverka din drömträdgård.

    Vi har ett brett utbud av stor kunskap inom växt och design. Om ni vill designa om er trädgård så erbjuder vi er att fixa allt till er, ritningar, växter och andra tillbehör så ni slipper fixa något själv. Ni får även produkterna för inköpspriset så ni sparar även pengar på detta. Vi har en stor kundkrets och många nöjda kunder.

    Vi tycker att tv är den bästa marknadsföringen man kan ha eftersom att man fastnar mest för en produkt när man både kan se och höra det. Man vet också att företaget har det bra ekonomiskt om dem kan lägga ut sin reklam på tv.

    •   cwasteson
      april 11th, 2012 | 01:24       

      Det här låter lovande! Ni har redan många bra argument till varför man ska anlita er.

      Nästa steg är att ni skriver den där annonsen eller sätter ihop det där flygbladet med bilder. Tänk på upphovsrätten när ni använder bilder (antingen tar ni bilderna själva eller så använder ni Creative Commons). Glöm inte att också skriva varför ni gjort som ni gjort.

      Ni får hela torsdagslektionen på er och redovisar vad ni kommit fram till på måndag morgon. Är det ok? Hör av er via mejl eller kom på stödtimmen på torsdag om ni har några frågor.

      Lycka till! 🙂

  4.   Joel den bästa
    april 11th, 2012 | 09:12       

    carribian spice grillsås.Såsen kostar 60 kronor flaskan.

    Målgruppen riktar sig mot människor som tycker om mat och/eller tycker om att laga mat, speciellt dom som tycker om stark mat. Tanken var att det behövs lite extra krydda när det gäller mat, nåt som många inte kan lyckas med utan en god sås med smak av chili och rökt tomat.

    Vi som jobbar med att sälja såsen kommer att dela ut flygblad med hjälp av en stor helikopter runt om i alla svenska storstäder, att dela ut i småstäderna är inte lika effektivt.Det kommer även spridas annonser över internet lite här och var, och vi kan även avslöja att det kan komma reklam på televisionen någon gång i månaden.

    Vi har ett stort lager med jobb att erbjuda i våran butik för dom som vill ansöka om jobb hos oss, vi har runt 20 platser eftersom vi bara är fyra stycken personer just nu.Man kan jobba som butiksbiträde och slaktare.

    Vi tycker att internet är bäst att lägga ut annonser på eftersom dom flesta har internet nu för tiden.Det är enklast att sprida sitt budskap på så det sprids i hela landet.

    •   cwasteson
      april 15th, 2012 | 09:19       

      Bra att du beskriver vilken typ av smakförstärkning såsen ger.

      Helikopter låter lite väl vilt och dyrt, men flygblad i sig är en bra idé. Jag tror också att tv-reklam och internetannonser funkar – annars skulle väl inte de olika ketchup-företagen satsa så mycket på det? (Det är väl inte riktigt samma målgrupp i och för sig, men ändå …)

      Nästa steg är att skriva det där flygbladet eller den där webbsideannonsen.

      Lycka till!